تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/07/13 - 08:49
کد خبر: 181106

اظهارات جدید رئیس سازمان نظام وظیفه درباره آخرین تغییرات سربازی؛

متولدین 73 به بعد کسری خدمت نمی‌گیرند/ 23 هزار میلیاد ریال به خزانه دولت واریز کردیم/ سربازی حرفه‌ای در فضای مجازی مطرح شده!/ مزایای ویژه برای خارج نشینان

متولدین 73 به بعد کسری خدمت نمی‌گیرند/ 23 هزار میلیاد ریال به خزانه دولت واریز کردیم/ سربازی حرفه‌ای در فضای مجازی مطرح شده!/ مزایای ویژه برای خارج نشینان

پایین بودن حقوق سربازان متاهل، چرایی اصل دو سال سربازی، چرایی متناسب نبودن فضای پیشبینی شده در پادگان ها با توانمندی های جوانان، چرایی اعلام کردن قوانین «خلق الساعه» همچون ماجرای کسرخدمت متاهلین از جمله مواردی بود که صدر‌السادات پاسخی برای آنها ارائه نداد.

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته حمید صدر‌السادات رئیس سازمان وظیفه عمومی در نشستی در باشگاه خبرنگاران جوان آخرین جزئیات سربازی را تشریح کرد؛ این نشست در حالی برگزار شد که خیلی از خانواده ها و جوانان در امید این هستند که این مقام مسئول خبرهای خوشحال کننده ای برای حل «بزرگترین مشکل» خانواده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، حمید صدر‌السادات در این گفتگو باز هم از دادن امتیازات به سربازان فراری (خرید غیبت) و خارج نشینان گفت و از تعلق نگرفتن کسری خدمت به متولدین 73 به بعد خبر داد، مسئله ای که کارشناسان آن را یکی دیگر از اقدامات جدید مسئولان نظام وظیفه در سنگ اندازی برای عدم برنامه ریزی خانواده ها برای آینده جوانان خود می دانند.

جالب اینجا است که وی در این مصاحبه بجای پاسخ به سوالات جدی درباره اصل قانون «90 ساله» سربازی بیشتر فضای مصاحبه را به بازخوانی نحوه مشمول شدن و چگونگی ارسال دفترچه خدمت به پلیس +10 می‌برد!، رئیس سازمان وظیفه در بخشی دیگر از اظهارات خود با ندانستن «مفهوم» سرباز حرفه ای می گوید: موضوع سرباز حرفه‌ای صرفا در فضای مجازی مطرح شده!، این در حالی است که مرداد سال گذشته بود که مرکز پژوهش های مجلس در طرحی (اینجــــا) ضمن بررسی مشکلات فعلی سربازی در ایران ۷ مدل جایگزین و تمهیدات لازم برای ترسیم الگوی مناسب برای پایان وضعیت فعلی خدمت سربازی ارائه داد.

پایین بودن حقوق سربازان متاهل، چرایی اصل دو سال سربازی، چرایی متناسب نبودن فضای پیشبینی شده در پادگان ها با توانمندی های جوانان، چرایی اعلام کردن قوانین «خلق الساعه» همچون ماجرای کسرخدمت متاهلین از جمله مواردی بود که صدر‌السادات پاسخی برای آنها ارائه نداد.

رئیس سازمان نظان وظیفه

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ابتدا گفت: موضوع کسری خدمت در قانون جدید پیش بینی نشده و متولدین 1373 به بعد مشمول این قانون نمی شوند.

سردار صدر‌السادات رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین وضعیت خدمت سربازی اظهار کرد: سازمان وظیفه عمومی به عنوان یکی از پلیس‌های تخصصی ناجا دو ماموریت عمده دارد که نخست تأمین سرباز و فراخوان و اعزام مشمولان به خدمت و دیگری رسیدگی به درخواست مشمولان است.

وی افزود: طبق قانون بعد از آنکه فردی به ۱۸ سال تمام می‌رسد باید به خدمت سربازی اعزام شود و طبق روال مشمول اعزام به خدمت می‌بایست درخواست خود را کتبی به دفاتر پلیس +10 اعلام کنند و این سازمان با توجه به هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به تناسب نیاز مشمولان را به ارتش، سپاه ، نیروی انتظامی و وزارت دفاع جهت خدمت اعزام می‌کنند ضمن آنکه بخشی از سربازان بنا به نیاز سیستم‌های دولتی و هماهنگی نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی معرفی می‌شود.

این مقام مسئول انتظامی بیان کرد: مشمولانی که بنا به دلایلی از جمله ادامه تحصیل و غیره درخواست معافیت تحصیلی دارند می‌بایست درخواست خود را به این سازمان اعلام می‌کنند و سازمان وظیفه عمومی نقش رسیدگی به درخواست‌ها را دارد برابر آمار در سال گذشته ۳ میلیون درخواست از طریق پلیس ۱۰+ به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و این سازمان به درخواست‌های ارسالی پاسخ داده شده است که بیشتر درخواست‌های در خصوص معافیت‌های پزشکی، کفالت، ایثارگران، تحصیلی،‌ اعتراض به کارت، جریمه مشمولان غایب و غیره است؛ در خصوص درخواست‌های معافیت تحصیلی برابر آمار در سال گذشته ۳۸۰ هزار درخواست رسیدگی شده است.

به گفته سردار صدر‌السادات بیشترین نیروهای اعزامی به ترتیب ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و وزارت دفاع بوده است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اذعان کرد: سال گذشته با توجه به مصوبه شورای اسلامی مجلس قرار شد مشمولانی که ۸ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه از معافیت استفاده می‌کنند در همین راستا ۲۸۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند که برای تمامی ۲۸۰ هزار تن پیامک اطلاع رسانی ارسال شد و آنان شرایط لازم را داشته‌اند و ۷ هزار تن فاقد شرایط بوده و حدود ۱۲ هزار درخواست در حال بررسی است.

سردار صدر‌السادات بیان کرد: تا کنون ۲۳ هزار میلیارد ریال واریزی از طریق پرداخت جرایم غیبت سربازی داشتیم که تمامی این واریزی‌ها به حساب خزانه دولت واریز شد.

وی بیان کرد: آخرین مهلت واریز جرایم مشمولان غایب خدمت سربازی ۱۰ مهرماه بوده که به مناسبت هفته نیروی انتظامی این مهلت تا پایان هفته تمدید شده است ضمن آنکه مرحله دوم ثبت نام طی یکی-دو ماه آینده آغاز می‌شود؛ محاسبه مبلغ جریمه بر مبنای مدرک تحصیلی و سنوات غیبت فرد است.

به گفته سردار صدر‌السادات مشمولان غایبی که متاهل هستند ۵ درصد تخفیف و به ازای هر فرزند نیز ۵درصد تخفیف در مبلغ جریمه آن‌‌ها لحاظ می‌شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه کمبود سرباز نداریم و نیاز نیرو‌های مسلح تامین شده ضمن آنکه قرار بود خدمت سربازی امسال از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه افزایش یابد اما با توجه به استقبال مشمولان افزایش خدمت سربازی امسال اتفاق نخواهد افتاد و برای سال‌های آینده بنا به نیاز و شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.

سردار صدر‌السادات با اشاره به اینکه 37 درصد از سربازان فارغ‌التحصیل هستند، افزود: مشمولانی که دارای مدرک زیر دیپلم و دیپلم هستند، هر ماه و مشمولانی که دارای مدارک دانشگاهی هستند در ابتدای ماه‌های زوج به خدمت سربازی اعزام می‌شوند.

صدر‌السادات گفت: موضوع سرباز حرفه‌ای صرفا در فضای مجازی مطرح شده و هنوز مفهوم سرباز حرفه‌ای در قانون تبیین نشده است و در حال حاضر مشمولان هنگام ورود به خدمت آموزش‌های لازم را می‌گذرانند.

وی اذعان کرد: در صورتی که اطلاعات مربوط به انجام خدمت سربازان وظیفه در سامانه وظیفه عمومی کامل باشد پس از پایان خدمت ظرف 10 روز تا 1 ماه کارت پایان خدمت آنان صادر خواهد شد، ضمناً مشمولانی که قصد دریافت دفترچه اعزام به خدمت را دارند می‌تواند به سایت وظیفه عمومی مراجعه کنند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ نیست.

رئیس سازمان نظام وظیفه

*شرایط ابطال معافیت  پزشکی

سردار صدر السادات در خصوص ابطال معافیت های پزشکی گفت: ابطال معافیت  پزشکی شرایط دشواری داشته و فردی که درخواست ابطال معافیت  پزشکی می کند باید  دلیلی موجه داشته  باشد.

*علت هوشمند شدن کارت های پایان خدمت

وی در ادامه با اشاره به تمدید کارت‌های پایان خدمت بیان داشت: کارت‌های قدیمی پایان خدمت در حال حاضر اعتباری نداشته و همچنین مهلت تمدید معافیت کارت های قدیمی نیز به پایان رسیده است.

این مقام مسئول در ادامه به علت هوشمند شدن کارت های پایان خدمت اشاره کرد و گفت : تراشه‌ الکترونیکی کارت‌های هوشمند جدید با دستگاه های مخصوص سازمان وظیفه عمومی قابل ملاحظه بوده و در واقع خلاصه ای از پرونده خدمت فرد به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: کارت‌های هوشمند به دلیل دارا بودن ضریب امنیتی بالا، امکان جعل را به حداقل رسانده است.

سردار صدر السادات با اشاره به اینکه قانون جزیمه مشمولان غایب تا پایان  سال جاری تغییر نمی‌کند، گفت: بر اساس آمار سامانه وظیفه عمومی تعداد مشمولان غایب در سطح کشور از ابتدای انقلاب تا کنون بالای 1 میلیون و500 هزار نفر بوده که تاکنون نیز برای تعیین تکلیف مراجعه نکردند.

*کسری خدمت به  متولدین 1373 به بعد تعلق نمی گیرد

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اذعان کرد: با تصویب قانون جدید به افرادی که پدر آن‌ها 30ماه سابقه خدمت در جبهه های جنگ داشته، افرادی که پدر آن‌ها 24 ماه سابقه  اسارت داشته و همچنین افرادی که پدر آن ها 25درصد جانبازی داشته، تعلق می‌گیرد و در حال حاضر پس از تصویب قانون جدید ، موضوع کسر خدمت پیش بینی نشده است.

وی در ادامه افزود: در حقیقت مدت زمان اجرای کسر خدمت برای افراد مشمول تا سال 1390 قرار گرفت متولدین  قبل از سال 1372 از این قانون استفاده کردند.

*خدمات ویژه برای متاهلین

سردار صدرالسادات خاطر نشان کرد: سعی براین است که افراد متأهل به  نزدیک ترین مرکز آموزش محل سکونت خود فرد یا همسرش اعزام شوند. کسانی که خارج از کشور ساکن هستند وقتی به سن مشمولین می‌رسند باید برای تعیین وضعیت خدمتشان اقدام کنند . اگر در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند می‌توانند با شرایطی به تحصیل‌شان ادامه دهند.

وی خاطر نشان کرد: برای اخذ معافیت تحصیلی مشمولین خارج از کشور می‌توانند از آموزش و پرورش و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از وزارت علوم و وزارت بهداشت اخذ معافیت کنند.اگر شرایط اعزام به خدمت دارند می‌توانند برای اعزام درخواست بدهند  و برای این افراد امتیازاتی در قانون پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: اما یک شرایط آسان‌تری برای تردد کسانی که مقیم خارج کشور فراهم شده، کسانی که بیش از 2 سال در خارج از کشور سکونت دارند با توجه به تایید وزارت خارجه، می‌توانند سالی دو بار به مدت 3 ماه به کشور تردد کنند ولی تردد این افراد به معنای تعیین تکلیف خدمت نیست.

سردار صدر السادات افزود: اگر کسی تابعیت ایران را دارد و می‌خواهد در ایران ساکن شود باید وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کند و  اگر با شرایط قانونی از معافیت ها بهره‌مند می‌شوند،‌درخواست معافیت بدهند ولی در هر صورت می‌بایست وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند.

وی اذعان کرد: براساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده، افرادی که می‌خواهند به خدمت اعزام شوند باید ابتدا معاینه پزشکی برای آنها انجام شود، اگر در معاینات تشخیص داده شود که سالم هستند، تعیین تکلیف می‌شوند و به خدمت اعزام می‌شوند، ولی اگر بیماری آنها مشخص شود برای انجام معاینات تخصصی بیشتر پزشکی به یکی از بیمارستان‌های تخصصی سازمان وظیفه عمومی معرفی و پس از انجام معاینات تخصصی از سوی کمسیون پزشکی سازمان تعیین و تکلیف می‌‌شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
جهت اطلاع مدرنیته
1394/07/13 - 09:50

اگر باور نمی کنید، از یک نفری که مورد اعتمادتان در آلمان است ، بخواهید تا بجای شما از چند نفر مردم این کشور توی خیابان بپرسد: نظر آلمانی ها در مورد خرید خدمت سربازی در آلمان چیست؟ آیا یک آلمانی می تواند قبول کند که یک وظیفه ملی فقط وظیفه آنهایی باشد که توان خرید آن و معافیتش را ندارند؟
رضا
1394/07/13 - 09:50

خواهشا این بحث سربازی را پیگیری کنید من الان 27 سالمه متاهل و یک بچه دارم با ماهی 1300000 هزار تومن قسط چطوری بتونم خرج زندگی رو در بیارم هیچ غیبت هم نداشتم و تحصیلات دکتری دارم
خواهش میکنم به درد ما برسید
vahid
1395/12/15 - 18:19

بسم تعالی
موضوع: در خواست جمعی از فرزندان ایثارگر ایران اسلامی از رهبر معظم انقلاب امام سیدعلی خامنه ای
با عرض سلام و ادب به رهبر فرزانه و عادل جمهوری اسلامی ایران
بنده ی حقیر و جمعی کثیر از جوانان تحصیل کرده و نخبه ی شیعه و بسیجی ایران عزیز از شما تقاضا و درخواستی داریم ما برای ازدواج و تشکیل خانواده مانع سربازی را پیش رو داریم و مشکل از آنجا شروع میشود که زمان ارسال مدارک تا پایان سربازی تا 30 ماه از وقت یک جوان را میگیرد-جوانی که میتوانست در این مدت کارآفرینی کند و چرخه ی اقتصاد مقاومتی را بچرخاند وتشکیل خانواده داده و جعیت ایران اسلامی را از حالت خطر پیری رو به سوی جوان سوق دهد و علیه دشمنان ایران عزیز ضربه ای کوبنده باشد از شما تقاضا دارم که دل ما جوانان بنی هاشم زاده را شاد کنید و با حکم مطلق خود قانون مصوبه ی لایحه برنامه ششم توسعه ماده 103 مجلس شورای اسلامی درباره ی کسری خدمت فرزندان ایثارگر که هر یک ماه حضور جبهه ی پدر در دفاع مقدس یک ماه برای فرزندش کسری قایل شوند را تصویب کنید و خودتان شخصا این موضوع را پیگیری کنید.
امام عزیزم دستم به عبای گور بارتان خواهشمند است نامه ی بنده ی حقیر را مد نظر قرار داده و دست پر مهرتان بر سر جوانان مدافع ارزش های ایران اسلامی بکشید .
با تشکر.
عضو سایت پایین بشید و این نامه رو ارسال کنید هر چی تعداد بالاتر باشه مطمئنا نامه رو سریعتر مد نظر قرار میدن و کمکی میشه برای همه.
http://www.leader.ir/fa
تورهای مسافرتی آفری
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top